Drönardom utan verklighetsförankring
Fredagen 21 oktober 2016 avkunnade Högsta Förvaltningsdomstolen sitt beslut i ärendena som gäller kameror på cykel och bil, samt kameror på drönare (UAV). Hela domen kan läsas här!
Följderna av besluten, och grunden till dom, är för alla insatta helt obegripliga. I domslutet har man dessutom infört en helt ny praxis, vilken innebär att man gått ifrån själva användandet, och till vad som utrustningen KAN användas till. Syftet är alltså helt åsidosatt!!
Resultatet är ett rättsläge som ställer många nya frågor, men inte ger svar på några av de gamla. Lagen som man stöder sig på är skapad 1977 och reviderad 2013. En utredning om omarbetning av lagen har pågått under längre tid, men slutförande och presentation har skjutits på framtiden flera ggr. Senaste beskedet säger sommaren 2017.
Vad blir då följderna av de olika besluten från domstolen? Ja, det får vi vänta och se. Domen gällde ju bara det specifika tre fallen, och upprördheten bland alla kommersiella användare, vissa myndigheter, och medieföretag kokar. SVT har t ex via sitt intranet meddelat att dom inte tänker förändra sin användning av drönare.
Vi avvaktar, träningsflyger utan kamera, och följer utvecklingen nogsamt.
Här finns länkar till några reaktioner och artiklar:
Sjöräddningssällskapet, BildLeverantörernas Förening, ATL, Centerpartiet, Sveriges Radio diskussion………
….och på Datainspektionens hemsida säger generaldirektören Kristina Svahn Starrsjö:
– Domen gör spelreglerna tydliga. Nu råder det inte någon tvekan om vad som gäller för drönare!
Har regeringen fortsatt förtroende för denna generaldirektör?
Comments are closed.